Baltic Hub wprowadza dodatkowe opłaty – konsekwencje dla przewoźników i klientów

17 września 2025
Baltic Hub wprowadza dodatkowe opłaty – konsekwencje dla przewoźników i klientów

Szanowni Państwo,

Jako Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Kontenerowego (SPTK) kierujemy do Państwa istotną informację o planowanych zmianach w organizacji dostępu do terminalu Baltic Hub.

Zgodnie z propozycją terminala, wjazdy w godzinach szczytu – pomiędzy 10:00 a 22:00 – mają być dodatkowo płatne w wysokości 65 zł za każdy slot. Planowane jest wdrożenie tej opłaty na przełomie Q4 2025 i Q1 2026. Dodatkowo operacje na kontenerach pustych będą wymagały rezerwacji slotu z nowoutworzonej, osobnej puli – bez przedstawionych obecnie założeń dotyczących jej dostępności i rozkładu.

Kierujemy do Państwa tę informację już teraz, aby mieć czas na rozmowy z terminalem i zaangażować Państwa jako stronę w tym procesie. Zależy nam także, aby mieli Państwo świadomość, że można już dziś informować swoich Klientów, importerów/eksporterów, o nadchodzących zmianach. Terminal deklaruje bowiem wyprzedzenie zaledwie 1 miesiąca przed wdrożeniem dodatkowych opłat, co dla wielu firm – szczególnie pracujących na ofertach długoterminowych – może stanowić zbyt krótki okres na dostosowanie się.

Choć rozumiemy potrzebę optymalizacji pracy terminala, chcemy podkreślić, że w naszej ocenie wprowadzenie tej opłaty jest rozwiązaniem dyskusyjnym i budzi istotne wątpliwości:

1. Godziny szczytu obejmują aż 12 godzin w ciągu doby. To oznacza, że większość transportów realizowanych na zlecenie naszych Klientów zostanie objęta dodatkową opłatą.

2. Czas pracy kierowcy (do 9 godzin jazdy na dobę, wraz z obowiązkową pauzą dobową) naturalnie nakłada się na te godziny, co czyni uniknięcie „piku” praktycznie niemożliwym.

3. Według naszych obserwacji, duża część podstawień u Odbiorców realizowana jest w godzinach porannych. Przewoźnicy drogowi nie mają realnej możliwości wydzielenia dodatkowej puli aut do obsługi transportów wyłącznie poza godzinami piku (bez dopłaty). Taki model uniemożliwiłby efektywne i ekonomiczne wykorzystanie floty transportowej – prowadząc do wzrostu stawek i mijając się z celem.

4. Opłata 65 zł nie wnosi żadnej dodatkowej wartości organizacyjnej dla procesu transportowego. Jest to ukryty koszt dostępu do terminala (poza THC), który pogorszy efektywność obsługi kontenerów na terminalu, a w efekcie obniży jakość świadczonych usług przewozowych.

5. Wprowadzenie osobnej puli slotów dla kontenerów pustych dodatkowo komplikuje proces. Dotychczas puste kontenery były obsługiwane poza systemem okien, bez konieczności rezerwacji. Teraz konieczne będą dodatkowe awizacje w systemie terminalowym, co angażuje czas i ogranicza efektywne wykorzystanie pracy kierowców oraz zestawów.

W naszej ocenie – jako przewoźników i stowarzyszenia – rozwiązanie polegające na limitowaniu dostępu do portu poprzez dodatkową opłatę może być rozpatrywane wyłącznie jako utrudnienie, a nie jako realna optymalizacja.

Z tych powodów jesteśmy zmuszeni przyjąć, że nowa opłata – zgodnie z wolą terminala – będzie obowiązywać a w konsekwencji będziemy zmuszeni przenieść ją naszych Klientów. Wynika to bezpośrednio z charakteru usługi, w której przewoźnicy nie mają możliwości ominięcia godzin szczytu ani uniknięcia dodatkowych opłat za wjazd.

Zapewniamy, że jako środowisko przewoźników dokładamy wszelkich starań, by minimalizować koszty i optymalizować procesy, jednak w tym przypadku jest to czynnik zewnętrzny, niezależny od nas.

Będziemy Państwa na bieżąco informować o dalszych działaniach i ewentualnych zmianach w polityce terminala.

Dziękujemy za zrozumienie i dotychczasową współpracę.